Mediatips

De expert en/of ervaringsdeskundige geniet veel vertrouwen in de media

(1) De media zijn op zoek naar experten en/of ervaringsdeskundigen die met hun expertise iets kunnen bijdragen aan het debat. (2) Als je zelf nieuws meent te hebben, wacht dan niet tot een journalist contact met jou opneemt, maar zet zelf de eerste stap. Snelheid is van cruciaal belang: vandaag kan iets nieuws zijn, morgen niet meer.

Print en online redacties

Als expert en/of ervaringsdeskundige schrijf je vaak heel genuanceerd, omdat dat vaak een basis wetenschappelijke ingesteldheid is. Media zijn echter vaak niet zozeer op zoek naar de nuance, maar wel naar een duidelijke opinie, een scherpe mening. Als je de media wil halen: durf binnen de contouren van je eigen nuance toch scherp te zijn.

(1) Storytelling is heel belangrijk: vertel verhalen. (2) Weet wie je doelpubliek is, wie je wil bereiken met je expertise. (3) Schrijf toegankelijk, niet te technisch. Het aantal dagelijkse mediaprikkels is vandaag te groot om te komen aandraven met een moeilijke tekst. (4) Wees correct in je informatie, vertel de waarheid, vermeld je bron als nodig tussen haakjes (externe bronnen buiten je eigen expertise). (5) Probeer relevant te zijn, iets toe te voegen aan het debat (6) Neem jezelf niet altijd té serieus en gebruik ook af en toe humor als daar een gelegenheid toe is. (7) Bij een interview vraag je altijd om de eindtekst na te lezen.

Tips bij het schrijven

–        Stukken van 500 – 600 woorden worden het snelst opgenomen

–        Idealiter: één opiniestuk = één idee (per paragraaf een argument uitwerken)

–        Een catchy titel is van heel groot belang (je bent geen meester over de titel!)

–        Tussentiteltjes helpen de lezer het stuk te screenen

–        Maak gebruik van voorbeelden, eigen ervaringen en verhalen

–        Schrijf een sterke intro met oog voor de actualiteit

–        Lijstjes zoals ‘4 voordelen…, 3 valkuilen…’ doen het goed, ook cijfers

–        Werk met themadagen: het is goed om zowel proactief als reactief aanwezig te zijn in de media.

–        Laat je tekst eventueel redactioneel nalezen door iemand van Logia

–        Bel de redactie alvorens het stuk in te sturen en vraag feedback.

Audiovisueel

               Videoquote

Een videoquote is een stukje van 1 à 1,5 minuut waarin je je mening over iets kernachtig en vlot brengt.

Tips:

–        Schrijf voor jezelf kort op wat je in de quote wil zeggen

–        Oefen op voorhand dat wat je wil zeggen hardop en houdt de timing bij

–        Vraag tijdens de voorbereiding advies aan Logia als je er zelf niet goed uitkomt

Studiogesprek

Sta sterk in je schoenen: je bent gevraagd als studiogast omdat je kennis hebt van zake. Bereid je goed voor: welke boodschap wil je zeker hebben gebracht? Welke argumenten wil je zeker vernoemen?

Tip: vraag hulp aan Logia voor een cameratraining

Sociale media

Voor journalisten is Twitter vandaag het belangrijkste informatiekanaal. Redacties gaan hun nieuwspagina’s vaak samenstellen op basis van wat er op Twitter circuleert. Persberichten zijn door heel wat instanties al vervangen door tweets vergezeld van een link. Aanwezigheid op sociale media (twitter, instagram, facebook, LinkedIn) van experts en ervaringsdeskundigen is dan ook van cruciaal belang vandaag.

Goede tweet? Als een krantenkop, link toevoegen, benoem de betrokkenen (@), gebruik hashtags (#), geen taalfouten

Blogs en vlogs doen het heel goed bij millennials. Onderschat de invloed

niet van bloggers. Ze noemen niet voor niets influencers.

Tips:

–        Platforms voor starters: wordpress, blogspot, tumblr,…

–        Blog over min of meer hetzelfde onderwerp

–        Schrijf luchtige stukjes

Sociale media zoals instagram zijn meer gericht op het beeld dan op het woord. Soms zeggen beelden meer dan woorden.

Laat een reactie achter